.::English version of the rules below, please scroll down::.

À PROPOS

Le Festival International du Film Panafricain (FIFP) de Cannes est une plateforme d’exposition du Cinéma et de ses métiers, des Arts et des savoir-faire, mais également de l’Innovation, de la Culture et de l’Événementiel. Le FIFP est un moment, une expérience unique où le cinéma panafricain et les cultures africaines ainsi que celles de sa diaspora à travers le monde sont à la disposition de tous. C’est une énergie exceptionnelle.

Le FIFP a été créé et fondé par Mr. NGANGUE EBELLE Eitel Basile et par l’association NORD SUD DÉVELOPPEMENT, association agréée jeunesse et Éducation Populaire Ministère de la santé, de la jeunesse et des sports n° 06514.

Depuis 2006, date de sa création, le DIKALO AWARDS (« message » en langue Douala-Cameroun) est décerné par un jury professionnel au meilleur long et court métrage (fiction), au meilleur long et court métrage documentaire, Dikalo de la paix, au meilleur acteur et actrice.

Depuis 2018, le FIFP de Cannes associe à ses activités de projection un marché : le Salon entreprendre, culture et bien-être. L’objectif est de valoriser l’économie du cinéma Panafricain.

.::English version::.

ABOUT US

The International “Festival International du Film Panafricain” (FIFP) in Cannes is a platform that exhibits cinema and its professions, arts and entrepreneurship, as well as innovation, culture and events. The FIFP is a felt moment. It is a unique experience where PanAfrican cinema and African cultures and those of its diaspora around the world are the central focus. An exceptional energy is felt.

The FIFP was created and founded by Mr. Eitel Basile NGANGUE EBELLE and the “Association Nord Sud Développement, agréée jeunesse et Education Populaire Ministère de la santé, de la jeunesse et des sports n° 06514”.

Since its creation in 2006, the DIKALO AWARDS (meaning « message » in the Cameroonian language Douala) has been awarded by a professional jury for the best short and feature films (fiction), the best long and short documentaries, the Dikalo Peace Award, as well as the best actor and actress awards.

Since 2018, the FIFP in Cannes has included along with its projections, a market: the Entrepreneurship Salon for Culture and Well-Being. The objective is to enhance the economy of PanAfrican cinema.

Derniers Gagnants/ Last Winners 2019

DIKALOS AWARDS 2019

1. MEILLEUR LONG MÉTRAGE FICTION / BEST FEATURE LENGTH FICTION
BAD LUCK JOE de/by Ramesh Jai Gulabraj (Ghana)

2. MEILLEUR DOCUMENTAIRE LONG METRAGE / BEST FEATURE LENTGH DOCUMENTARY
ON THE FRONTLINES : THE RANGERS OF GORONGOSA NATIONAL PARK de/by James Byrne & Carla Rebai (Mozambique)

3. MEILLEUR COURT METRAGE DOCUMENTAIRE / BEST SHORT FILM DOCUMENTARY
RUNAFRICA de/by Lucas Feltain (France)

4. MEILLEUR COURT METRAGE FICTION / BEST SHORT FILM FICTION
FLIGHT de/by Kia Moses & Adrian Mcdonald (Jamaïque/ Jamaica)

5. MEILLEUR ACTRICE / BEST ACTRESS
MAAME ADJEI du film (for the film) BEFORE THE VOWS de/by Nicole Armarteifio (Ghana)

6. MEILLEUR ACTEUR / BEST ACTOR
ALENE MENGET du film (for the film) A GOOD TIME TO DIVORCE de/by Nkanya Nkwai (Cameroun/Cameroon)

7. MENTION SPECIALE DU JURY LONG METRAGE FICTION / SPECIAL MENTION FROM THE JURY FOR FEATURE LENGTH FICTION
BEFORE THE VOWS de/by Nicole Armarteifio (Ghana)

8. MENTION SPECIALE DU JURY LONG METRAGE DOCUMENTAIRE / SPECIAL MENTION FROM THE JURY FOR FEATURE LENTGH DOCUMENTARY
BIGGER THAN AFRICA de/by Toyin Ibrahim Adekeye (États-Unis/USA)

9. DIKALO DE LA PAIX NORD SUD DEVELOPPEMENT
LES PÉPITES DU FLEUVE de/by Marie Sandrine Bacoul (Guyane Française/French Guiana)

.::English version of the rules below, please scroll down::.

--FRANCAIS--

RÈGLEMENT DU FESTIVAL
Le candidat doit lire entièrement le règlement.
Attention, l'inscription de votre film au FIFP vaut acceptation du présent règlement.

TABLE DE MATIERES:

Titre 1 : Présentation
Titre 2 : Les objectifs
Titre 3 : Les conditions de participation
Titre 4 : Le sous titrage des films
Titre 5 : La sélection officielle (Compétition internationale)
Titre 6 : La mise à disposition des films
Titre 7 : Les films primés - obligations des lauréats
Titre 8 : La non prise en charge des réalisateurs ou producteurs de film sélectionné
Titre 9 : Les assurances
Titre 10 : Règlement des litiges

TITRE 1 : PRÉSENTATION

Article 1 : Le Festival International du Film Panafricain a pour objectif de faire découvrir les auteurs, scénaristes, réalisateurs de films du monde entier œuvrant dans l'univers panafricain (Afrique et diaspora à travers les 5 continents). Cela va de la mise en image d'un lieu, d'un acteur (1er ou 2ième rôle...), la production...

Article 2 : Le Festival International du Film Panafricain se veut un regard vif, innovant et en alerte sur la création cinématographique contemporaine. Le FIFP est un Pôle d'excellence ouvert à tous les pays du monde entier sous son regard panafricain.

TITRE 2 : LES OBJECTIFS

Article 3 : Promotion et valorisation du Cinéma Panafricain. Plate-forme de rencontre des Professionnels du cinéma du monde entier autour du cinéma panafricain (Afrique et diaspora, Amérique, Asie, Australie, Caraïbes, Europe...) (Producteurs, Distributeurs, Télévisions, Financiers, Institutionnels, Réalisateurs, Acteurs, scénariste, Photographes, techniciens, stylistes, accessoiristes, musique...)

Article 4 : Faire découvrir aux professionnels et au grand public la réalité de la création panafricaine - Soutenir le développement de l'industrie cinématographique panafricaine - Facilité la diffusion des films.

TITRE 3 : LES CONDITIONS DE PARTICIPATION

Article 5 : Toute personne quelque soit son origine peut proposer un film : fiction, animation, expérimental ou documentaire, long ; moyen ou court métrage, une série, un clip vidéo.

Article 6 : Seuls les réalisateurs panafricains (Afrique et diaspora d'Amériques, des Caraïbes, de Europe, du Pacifique, Océan indien...) peuvent proposer des œuvres portant sur d’autres thèmes que ceux mettant en image l’environnement panafricain [un lieu, un acteur (africain ou descendant africain) (1er ou 2nd rôle...), la production…].

Article 7 : Les réalisateurs peuvent proposer plusieurs œuvres.

Article 8 : Les candidats doivent s'inscrire à partir de notre site ou des plates-formes partenaires - Les frais d’inscriptions sont de 50€ ($57 USD). L'inscription d'un film au FIFP entraîne obligatoirement la mise à disposition gratuite des droits de projection pendant toute la durée du festival. Le réalisateur et/ou sa production accepte en âme et conscience d’exonérer le festival de tout paiement des droits de diffusion dès la confirmation de ladite inscription du ou des films. Un tarif spécial (réduit) à 39€ ($45 USD) est appliqué aux étudiants – sous réserve de l'envoi d'une photocopie de sa carte étudiante à tech@fifp.fr. La direction du FIFP se réserve avant validation, le droit de vérifier auprès de l'institution de la véracité du document fourni.
La soumission d'un film doit se faire au plus tard avant la date de clôture fixée par la direction du FIFP.

TITRE 4 : LE SOUS-TITRAGE DES FILMS

Article 9 : Aucun sous titrage n'est exigé lors de la soumission de votre film. En revanche, dès son acceptation au festival, les règles suivantes doivent être respectées :
a) Les films utilisant l’anglais doivent être sous titrés en français.
b) Les films utilisant la langue française doivent être sous titrés en anglais.
c) Les films utilisant une troisième langue ou une autre langue (autre que le français ou l’anglais) doivent être sous titrés en français et en anglais.

Notre public devient de plus en plus bilingue chaque année et cette exigence répond à la demande de notre public international.

Le non-respect de cette exigence peut entraîner l'élimination de votre film du festival.

Nous pouvons vous accompagner en matière de sous titrage en vous proposant des solutions de services de traduction partenaires.

TITRE 5 : LA SÉLECTION OFFICIELLE (COMPÉTITION INTERNATIONALE)

Article 10 : Peuvent concourir : les fictions, les animations, expérimentaux, et les documentaires de court, moyen ou long métrage et les clips vidéo.

Article 11 : Seuls les films de la sélection officielle (films en compétitions) concourent pour le DIKALO Award.

Article 12 : Le conseil d’administration du Festival nomme un jury composé de 5 membres minimum choisis parmi les professionnels du cinéma, du monde artistique, culturel et social.

Article 13 : Les membres du jury ne doivent avoir aucun lien (commercial, de production, familial ...) avec les œuvres en compétition.

Article 14 : Ce jury décerne le DIKALO Award qui récompense la meilleure œuvre cinématographique.

TITRE 6 : LA MISE À DISPOSITION DES FILMS

Article 15: Dès l'inscription de votre film au FIFP, vous acceptez d'exonérer le Festival de tout paiement de droit de diffusion pour sa ou ses projection(s) dans le cadre dudit événement. Pendant la durée du festival, aucun des films en sélection officielle ne peut être projeté hors des salles du festival International du Film Panafricain.

Article 16 : Pour la sélection, un fichier numérique de votre film doit être envoyé en HD (format .MP4, .MOV ou .MKV). Envoie à tech@fifp.fr via Wetranfert ou autres plates-formes de transfert.
Aucun DVD ou autres formats physiques n'est accepté.

Article 17 : Les copies des films acceptés doivent nous parvenir au plus 45 jours avant le début du Festival. Les copies numériques doivent être en bon état de projection. Le non-respect de cette exigence peut entraîner l'élimination d'un film du festival.

Article 18 : Les projections se feront à partir de supports numériques.

Article 19 : Les supports doivent répondre aux normes standard de diffusion. Cependant pour des soucis de logistiques, seul le format DCP n’est pas accepté.

Article 20 : Les envois de produits liés à la promotion du film doivent être dégagés des droits de douane. Il doit impérativement y être indiqué la mention « aucune valeur commerciale ». A défaut de cette mention, le Festival se réserve le droit de refuser tout envoi. Le Festival ne prend aucun frais d'expédition en charge pour le matériel promotionnel.

Article 21 : Les copies de sélection sont conservées par le festival International du Film Panafricain au titre de « copies-mémoire » dans ses archives.

TITRE 7 : LES FILMS PRIMES – OBLIGATIONS DES LAUREATS

Article 22 : Les réalisateurs et / ou les producteurs des films primés sont invités à :
- remettre une copie de projection pour les archives du festival ;
- mentionner le prix dans tout document publicitaire du film ;
- faire apparaître le prix dans le générique, sur les affiches et les dossiers de presse en cas de distribution.

Article 23 : Les Dikalos Awards sont envoyés aux gagnants par voie postale si les nominés n’ont pas pu assister au Festival. Les frais d'envoi sont à la charge du réalisateur ou de sa production.

TITRE 8 : LA NON PRISE EN CHARGE DES REALISATEURS OU PRODUCTEURS DE FILM SELECTIONNÉ

Article 24 : Le Festival International du Film Panafricain est une organisation solidaire à but non lucratif. Elle vit grâce aux dons de tous. De ce fait, le FIFP ne prend en charge les réalisateurs acceptés et les professionnels du cinéma durant leur séjour à Cannes.

TITRE 8 : LES ASSURANCES

Article 25: Les films sont sous la responsabilité du Festival International du Film Panafricain dès leur réception. Le Festival International du Film Panafricain prend en charge les frais d’assurance. La responsabilité du Festival International du Film Panafricain prend fin dès la fin du Festival. En cas de perte ou de détérioration pendant le festival, la responsabilité du Festival International du Film Panafricain n’est engagée que pour la valeur de la copie.

TITRE 9 : RÈGLEMENT DES LITIGES

Article 26 : En cas de litige, si aucun règlement à l’amiable n’a pu être trouvé, seuls les tribunaux des Alpes Maritimes seront compétents pour résoudre le litige.

--ENGLISH--

FESTIVAL RULES
The candidate must carefully read all the rules
Attention! By submitting your film to the FIFP, you acknowledge that you have read and adhere to the following rules.

CONTENTS:

Part 1: Presentation
Part 2: Objectives
Part 3: Conditions for Participation
Part 4: Subtitle Requirement
Part 5: Official Selection (International Competition)
Part 6: Film Submission
Part 7: Award-Winning Films - Requirements for the Laurels
Part 8: The No-Hosting Rule for Filmmakers and Film Producers of officially selected films
Part 9: Insurances
Part 10: Litigation rules

PART 1: PRESENTATION

Article 1: The goal of the “Festival International du Film Panafricain” is to help with the discovery of authors, screenwriters, filmmakers from around the globe who create works or art inspired by the Pan-African universe (Africa and its diaspora across the five continents) ... This ranges from directing a scene, to an actor’s role (primary or secondary...), to film production...

Article 2: The “Festival International du Film Panafricain” aims to explore a keen and alert perspective on the creation of contemporary cinematography in the Pan-African world. The Festival covers aspects of black people’s environment extending from Africa to America through the Caribbean, Europe, Asia, and the Pacific….

PART 2: OBJECTIVES

Article 3: The objective is the promotion and valorization of the Pan-African cinema. The festival is a meeting platform for film professionals from around the world who are focused in the realm of Pan-African cinema (Africa and its diaspora, America, Asia, Australia, Caribbean, Europe...). This includes producers, distributors, television, investors, institutions, directors, actors, screen writers, photographers, technicians, designers, props, musicians, etc.

Article 4: The festival is here to help professionals and the general public discover the creations arising from the Pan-African world. To support the continued development of the Pan-African film industry by facilitating the broadcasting of its films.

PART 3: CONDITIONS FOR PARTICIPATION

Article 5: Any person, no matter their origin, can submit a film of the following genres: fiction, animation, experimental or documentary, feature-length or short-length.

Article 6: Only Pan-African filmmakers (Africa, America, Asia, Caribbean, Europe, Pacific…) can submit works that contain themes that differ from the Pan-African realm.

Article 7: Film makers may submit more than one production.

Article 8: Candidates must submit their submission form along with a digital link to view their film. They must also pay a €50 ($57 USD) registration fee before the deadline stated on the FIFP website (and stated on the film call-out). Registration to the festival grants the “Festival International du Film Panafricain” the right to screen all submitted films. Registration fees for students are 39€ ($45 USD) - a photocopy of the student card must be sent to tech@fifp.fr at the same time the submission is made. Then, the festival will validate the registration.

PART 4: SUBTITLE REQUIREMENT

Article 9: No subtitles are required upon film submission. However, once your film is accepted into the festival, the following rules must be followed:
Films presented in English must contain French subtitles.
Films presented in French must contain English subtitles.
Films containing a third or any other language (other than French or English) must contain subtitles in both French and English.

Our viewing public is becoming more bilingual every year and this requirement was instilled to accommodate the viewing public.

Failure to meet this requirement can lead to the elimination of your film from the Festival.

We can assist you with subtitling by proposing solutions from partner translation services.

PART 5: OFFICIAL SELECTION (INTERNATIONAL COMPETITION)

Article 10: Film categories include: short, medium, or feature length fictions, animations, experimental films, clips, and documentaries.

Article 11: Only films that are selected in the official selection (films in competition) are included in the running for the DIKALO Award.

Article 12: The Festival’s council of administration selects a panel of judges composed of a minimum of 5 members chosen from cinema professionals and from the artistic, cultural, and social world.

Article 13: The selected panel of judges cannot have any relations (commercial, production, or family…) to the works in competition.

Article 14: The panel of judges selects and presents the DIKALO Awards to the best cinematographic works.

PART 6: FILM SUBMISSION

Article 15: Upon the registration of your film to the FIFP, you agree to exonerate the Festival from any payment of broadcasting or screening fees for the projection of your film as part of the event. No films that are in the official selection will be projected outside any “Festival International du Film Panafricain” theatres during the duration of the entire festival.

Article 16: For the selected films, a digital copy of your film must be sent by email in high definition (either in .MP4, .MOV or .MKV format). Please send your film to tech@fifp.fr via WeTransfer or other file-sharing platforms.

We will not accept any films in DVD format or any other physical formats.

Article 17: Digital copies of accepted films must be received no later than 45 days before the beginning of the Festival. The digital copies must be in good condition for projection. Failure to meet this requirement may result in the elimination of a film from the Festival.

Article 18: Film projection will only be done in digital format.

Article 19: The media must meet standard broadcasting standards. Therefore, for logistical reasons, the DCP format will not be accepted.

Article 20: Shipment of promotional materials to accompany your film must be free of customs or extra duty charges. Packages must also be labeled with “no commercial value”. The Festival holds the right to refuse any additional materials that does not meet this requirement. The Festival will not cover any shipping fees for promotional materials.

Article 21: Copies of the selected films are kept in the FIFP archives as “memory-copies” for our records.

PART 7: AWARD-WINNING FILMS - REQUIREMENTS FOR THE LAURELS

Article 22: Directors and/or producers of award-winning films are welcome to:
- submit a copy of their screening for the festival archives;
- mention the received award in any advertising materials for their film;
- include the received award in any posters or press kits during any distribution of their film.

Article 23: The Dikalos Awards are sent to the winners by post if the nominees were not able to travel and receive the award. The shipping costs will be charged to the director or their production team.

PART 8: THE NO-HOSTING RULE FOR FILMMAKERS AND PRODUCERS OF OFFICIALLY SELECTED FILMS

Article 24: The “Festival International du Film Panafricain” is a non-profit organization. We exist thanks the donations we receive from donors. As a result, the FIFP cannot host directors and film professionals of films that are accepted during their stay in Cannes.

PART 7: INSURANCE

Article 25: The films are under the responsibility of the “Festival International du Film Panafricain” as soon as they are received. The “Festival International du Film Panafricain” covers the insurance fees. The responsibility of the “Festival International du Film Panafricain” ends when the copies are returned. In case of loss or deterioration during the festival, the festival is only responsible for the value of the film copy.

PART 8: LITIGATION RULES

Article 22: In case of a dispute, if no agreement has been found, only the Alpes Maritimes jurisdictional court is deemed competent to settle the dispute.

Overall Rating
Quality
Value
Communication
Hospitality
Networking
  • Vijay Varman

    Excellent festival with great communication. Highly recommended.

    June 2019
  • Thank you so much for selecting our film GOYAVE!

    June 2019
  • Nk'iru. Njoku

    Unfortunately I could not attend. However, the communication from the FIFP team was top notch. Responses were swift and kind, and the general vibe was positive. Thank you again for selecting my. film; Oríkì, hopefully I can attend the festival some other time.

    May 2019
  • Philippine de Saint-Exupéry

    I had a wonderful time. The organization team was extremely welcoming. I met a lot of very interesting directors and producers. Good networking. And a very good time too! Thank you again the to FIFP team

    April 2019
  • I had a good time at this festival. Met some really talented people and the experience was one to grow from.

    April 2019